Značka Selva ponúka motory vyrábané japonskou fabrikou Yamaha.
Selva prevažne predáva japonské motory vo svojej bielej farbe bez akýchkoľvek zmien.
Avšak pri modeloch XS a XSR ide trosku odlišnou cestou. Jednotlivé modely upravuje a označuje.
Za číselným radom výkonu na kapote pridávajú písmenové znaky. Tieto písmenové znaky sú označením akejsi evolúcie daného motora.
Prvá evolúcia má označenie XS. Tento znak nesú motory všetkých výkonnostných tried s mechanickým znížením výkonu. Napríklad 5/9,9hp alebo 40/60hp resp. 80/100hp. Znakom XS sú teda označené motory s predĺženou životnosťou kde oproti štandardnému motoru je znížený výkon pri dodržaní všetkých pôvodných parametrov. Najznámejším zástupcom je karburátorový motor s označením 5xs, kde ide o motor, ktorý je postavený na báze 9,9 koňového motora. Jednoduchou úpravou obohacovacej klapky a prívery akcelerátora znížila fabrika výkon motora z 9,9koní na 5koní. Tým smeruje k dosiahnutiu menšieho výkonu a trojnásobnej životnosti oproti štandardnému modelu. Z praxe však vieme, že sa v prevažnej väčšine o tieto motory zaujíma široká verejnosť kvôli rýchlemu návratu k pôvodnému výkonu 9,9koní.
XSR je séria vstrekovaných motorov s úpravou mapy v riadiacej jednotke, čim motory dosahujú lepšiu akceleráciu, nižšiu spotrebu a väčší nominálny výkon. Do tejto skupiny patria motory pred a po úprave 40/67koní, 40/70koní, 70/78koní, 100/109koní, 115/127koní, 150/173koní. Veľa svetových testov lodných motorov túto sériu označuje za veľmi vydarenú. (Porovnávacie testy nájdete v článkoch TESTY). Pre príklad motor Selva s označením 150XSR má nominálny výkon skoro až 173,5 koní so zníženou spotrebou paliva pri rovnakej životnosti. Spotreba sa u tohto modelu znížila bezmála o 3,6 l na jednu hodinu.
C - krátka noha ( odporúčaná výška zrkadla lode 381 mm )
L - dlhá noha ( odporúčaná výška zrkadla lode 508 mm )
XL - extra dlhá noha ( odporúčaná výška zrkadla lode 635 mm )
UL - ultra dlhá noha
SI - interná nádrž
EX - externá nádrž
E - elektrický štartér s dobíjaním akumulátora
EI - elektrický štartér s dobíjaním akumulátora a zabudovanou batériou
PT - power trim + titl - hydraulické zdvíhanie motora
ST - diaľkové ovládanie
D - stály prevod
T - absorber nárazu
B - rukoväť
360° - otáčanie v osi
EFI - Elektronické vstrekovanie paliva
L.P.D.F.I. - 2-taktný motor s priamym vstrekovaním paliva
* neštandardné, na objednávku, s príplatkom
-- nedodáva sa
Dobré video Selva - prehliadka výroby a história TU
Aktuálnu ponuku lodných motorov SELVA si môžete pozrieť TU
Niektoré modely nemusia byť k dispozícii vo všetkých krajinách alebo môžu mať rôzne neštandardné konské sily v závislosti na rôznych národných legislatívnych podmienkach.
Údaje obsiahnuté v tabuľkách je potrebné považovať za orientačné a Selva ma právo na zmenu technických vlastností, materiálov, konštrukcie, váhy, atď bez varovania alebo upozornenia.
nie sú určené na inštaláciu do rekreačných plavidiel v rámci Európskej únie, pretože neboli certifikované pre splnenie výfukových plynov a hluk. požiadavky emisnej smernice 1994/25/EC v znení smernice 2003 / 44 / 15 30 50 60 ES týkajúce sa rekreačných plavidiel.
Motory sú určené pre profesionálne použitie, záruka 6 mesiacov.
Autor Ing. Tomáš Čermák
Zdroje: prospekty a brožúry výrobcov, oficiálne stránky výrobcov, norma EPA, zahraničná odborná literatúra, informácie získane z praxe a servisu motorov