Jednovalcový štvortaktný motor o objeme 181 kubických centimetrov, patrí do rodiny ľahkých prenosných motorov aj vďaka jeho váhe, patrí medzi najľahšie 9,9 koňove motory vôbec. Ale poďme pekne od začiatku.
Motor ako taký bol postavený na báze jedno valca pod názvom Black Bass o výkone 7,5 koní už v roku 2007. Objem motora bol stanovený na 165 ccm pri použití karburátora s menším difúzorom a zapaľovaním s automatickým riadením predzápalu ktoré je integrované do indukčnej cievky. Táto cievka červenej farby bola použitá z dvojtaktných motorov.
Hmotnosť tohto motora sa pohybuje na hranici neuveriteľných 27kg. (tento motor sa po mnohých vylepšeniach a nepatrnému zvýšeniu výkonu doteraz predáva pod menom Black Bas 8hp).
V roku 2009 na tomto motore fabrika zvýšila objem na 181ccm, vymenila karburátor za väčší, a posadila ho na mohutnejší záves s veľmi spoľahlivou prevodovkou ktorú poznáme z dvojtaktného motora Naxos 15hp a chladiaci okruh dostáva nové čerpadlo na vodu. Motor v tejto konfigurácií má motor hmotnosť 31,5kg a začal sa predávať pod názvom Piranha 9,9hp s modelovým označením ,,F181A".
Odstupom rokov výrobca tento motor niekoľko krát vylepšuje. V prvej etape v roku 2011 motor dostáva lepšie odpruženú páku ovládania aby sa zabránilo prenášaniu typických vibrácií jedno-valca na ruku a rukoväť.
Znižuje sa objem oleja v motore z 0,7 na 0,6 a neskôr až na 0,5litra s novou mierkou oleja aby nedochádzalo k úniku prebytočného oleja pri jazde s motorom v negatívnej polohe.
Pre zlepšenie štartov dostáva rýchlejšie nabuditeľnú cievku Walbro ktorú pre svoje motory v tom čase používa aj sesterská značka Yamaha. V balíčku je aj nový bezpečnostný vypínač s opačnou polaritou.
V roku 2013 na motor nasadzujú spevnený zotrvačník s oceľovým prstencom pretože pri náraze vrtule o prekážku prichádzalo k jeho poškodeniu. Taktiež k rovnakému poškodeniu dochádzalo pri nedbanlivosti a prehriatiu motora kde rozdielom teplôt dochádzalo k vôli medzi kľukovým hriadeľom a zotrvačníkom v jeho kónusovom spojení.
V roku 2016 je motor masívne inovovaný a nesie nové označenie modelu ,,SF5D" s novým logom výrobcu na kapote. Dostáva liatinový zotrvačník šedej farby s ktorým eliminovali všetky problémy v jeho spojení, motor získal jeho hmotnosťou veľmi kultivovaný chod a ľahšie štarty aj vďaka úprave časovania motora s ktorým dosahuje plný výkon už pri 4500 otáčkach za minútu.
Ďalej dostáva krytie riadiaceho ústrojenstva s mazničkou na mazanie hriadeľky radenia prevodu, novú skrutku aretácie riadenia, palivový filter, inovovaný káblový rozvod, nové madlo na prepravu a novú páčku poistky odklápania.
Do ponuky Selva zaraďuje aj verziu motora s elektrickým štartérom vo verzií s integrovanou LiPoFe batériou s dlhou životnosťou ktorá je umiestnená pod kapotou motora aby neobťažovala vodcu s káblami v lodi a motor bol stále jednoducho prenosný.
Takto sa rokmi plných inovácií stáva z motora Selva Piranha veľmi spoľahlivý a konkurencie schopný bojovník.
Výhody motora: nízka váha, jednoduchosť, malá spotreba a ľahká manipulácia.
Nevýhody motora: Treba použiť väčšiu silu pri ručnom štartovaní, citlivosť karburátora na nečistotu paliva.
Autor Ing. Tomáš Čermák
Zdroje: prospekty a brožúry výrobcov, oficiálne stránky výrobcov, norma EPA, zahraničná odborná literatúra, informácie získane z praxe a servisu motorov